Zaza en Kelly bij het scholenproject
In mei allebei aanwezig bij het scholenproject ‘Wat is Gewoon’ in Driel
Door Margrethe, moeder van Zaza en vrijwilligster van dit project
Iedere woensdag bezoeken we met een groepje vrijwilligers groepen 7 en 8 van basisscholen in onze gemeente en dan doen we allerlei activiteiten omtrent het thema: Wat is Gewoon? Kinderen ervaren hoe het is om slechtziend te zijn en ze kijken een film waarbij ze quizvragen mogen beantwoorden over hoe een blinde mevrouw bijvoorbeeld kookt.
Tijdens de ochtend is er altijd een moment waarop de kinderen in de klas met een ervaringsdeskundige kunnen spreken. Kelly is onze vaste vrijwilliger om te praten over hoe het is om cerebrale parese te hebben. Kelly is 30 jaar oud en ze vertelt over wat haar hobby’s zijn en over hoe haar dagen eruit zien. Ze woont zelfstandig en ze regelt haar eigen zorg. De kinderen mogen haar allerlei vragen stellen. Dan hoor je vragen als: hoe ga jij naar bed, kun je kinderen krijgen, is jouw handicap erfelijk, doe je ook aan sport?
Maar hoe is het voor een kind van je eigen leeftijd om een handicap te hebben?
De kinderen in deze klassen zijn tussen de 10 en 12 jaar oud. Mijn dochter Zaza is 12 jaar oud en ze kan erg goed haar verhaal doen en ze heeft net als Kelly cerebrale parese. We hadden het er al eens over gehad dat het leuk zou zijn om Zaza ook eens mee te nemen naar het scholenproject. Woensdag 29 mei 2024 was het zover. Ik had op Zaza’s school hiervoor een dag vrij gevraagd en het mocht! We bezochten de Meeuwenberg in Driel en Zaza ging dus mee. Kelly kwam ook. Ze hadden elkaar nog niet eerder ontmoet.
We begonnen de ochtend als altijd met de film. Zaza keek lekker mee en beantwoordde de quizvragen ook. Daarna volgden de verschillende onderdelen waarbij we de klas in groepjes verdeelden. Rond tien uur kwam Kelly aan. In de pauze gingen de kinderen buiten spelen en wij dronken thee en koffie en kletsten wat. Kelly en Zaza raakten meteen in gesprek. Ze zagen heel veel herkenning bij elkaar en ik hoorde heel veel ”heb jij dat ook-praat”. Hartstikke leuk.
Na de pauze was het tijd om met twee groepjes bij Kelly en Zaza aan te schuiven. Nu konden de kinderen kiezen aan wie ze hun vraag wilden stellen. Er werd met Zaza gesproken over hoe ga je naar de middelbare school, doen jullie ook een musical, welke hobby’s heb je… Een ander soort vragen werden aan Kelly gesteld: ben je getrouwd, heb je werk, wil je later kinderen, etc. Het was heel mooi om te zien hoe de kinderen uit de klas mooie vragen stelden en er kwamen ook mooie antwoorden. Sommige dingen zijn voor zowel Kelly als Zaza gelijk. Dat was ook leuk! Dan keken ze elkaar aan en lachten ze van herkenning.
Achteraf sprak ik met Zaza nog even na over deze dag. Ze zei dat ze de film heel goed vond omdat het echt is zoals het is. Ze vond het ook mooi om te zien hoe de kinderen uit de klas meteen ruimte maakten voor de rolstoelen. En ook fijn dat de kinderen gewoon met haar spraken. Ook bij gesprekken spraken de kinderen niet alleen tegen mij, maar ook rechtstreeks tegen Kelly en Zaza. In plaats van tegen mij over Zaza te praten.
Fijn dat de kinderen gewoon met Zaza en Kelly spraken
Natuurlijk heeft Zaza ook gewoon leerplicht en kan ze niet iedere woensdag aansluiten, maar het was wel echt een succes en misschien komt ze nog wel een keer mee als het zo uitkomt! Gelukkig is Kelly er vrijwel altijd want het is zo waardevol voor de kinderen om met iemand te spreken die echt weet hoe het is, dat vergeten ze niet meer.
Wat is Cerebrale Parese
Cerebrale parese (CP) is een houding- en bewegingsstoornis die veroorzaakt wordt door een beschadiging van de hersenen. Die beschadiging ontstaat voor of tijdens de geboorte of in het eerste levensjaar. Bij mensen met CP functioneert een deel van de hersenen niet of anders. Het kan invloed hebben op de manier waarop mensen bewegen, communiceren, kijken, eten en leren. Bij ongeveer 1 op de 400 baby’s in Nederland is er sprake van CP. Er is tussen kinderen met CP een grote variatie in ernst van de beperkingen; van zelfstandig lopend tot afhankelijk van elektrische rolstoel, en van volledig zelfstandig participerend in de maatschappij, tot volledig verzorgd in bijvoorbeeld een woonvoorziening vanwege ernstig meervoudige beperkingen.
Bron www.umcutrecht.nl/nl/ziekte/cerebrale-parese