Waar maak jij werk van?
Waar maak jij werk van?
Vrijwilligerswerk doe ik graag, zeker nu ik niet meer werk. Ik doe iets voor anderen en zij en ik worden daar blij van. Zoals columns schrijven voor de SGO, ervaring en tips delen aan andere ouders en zo veel meer.
Bureaucratie is datgene, waar ik niet blij van word. Iemand wordt betaald voor het bedenken van dit werk voor mij. Op de momenten dat ik moet bellen voor bijvoorbeeld een bureaucratisch gesprek, betaal ik de belkosten. Zij niet. Dan krijgen zij de tijd die ze gebruiken voor dat soort, meestal zinloze, discussies betaald. Ik niet.
Terwijl mijn ‘werk’ – de zorg voor onze dochter – wacht. Hoe noem je deze bezigheid dan voor mij: hobby, vrijetijdsbesteding of vrijwilligerswerk? Maar dat strookt dan niet met mijn definitie van vrijwilligerswerk.
‘Niet in problemen denken, maar in mogelijkheden’, adviseerde een “fijne” medewerker mij eens, die heel veel wist van zijn vak.
Omdenken, dus. En dat kan ik!
Gelukkig kan ik humor gebruiken voor het verlichten van de stomste dingen, die je er nodeloos bij krijgt, wanneer je een gehandicapt kind hebt. Zo schreef ik met “ook zo’n moeder” onze eigen variant van de zoveelste automatische telefoonbeantwoorder.
augustus 2018
Twee mantelmama’s besloten als melig tegenbericht na vele contacten met instanties een tekst in te spreken voor hun persoonlijke “mantelfirma”:
‘Dit is de automatische telefoonbeantwoorder van de firma Mauwer und Schrank. Wij willen u erop attenderen, dat dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden. Wij zijn op dit moment niet bereikbaar. U wordt doorverbonden naar het keuzemenu.
Onze werkdagen zijn maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag, van 8 uur ’s morgens tot 8 uur de volgende morgen. Tijdens kantooruren lopen wij heen en weer tussen kastjes en muren.
Welkom in het keuzemenu.
Toets 1, als u naar het kastje wilt.
Toets 2, als u meteen naar de muur wilt.
Toets 3, als u een klacht heeft. Spreek uw klacht in. Wij gaan zorgvuldig met uw klacht om en zorgen ervoor dat deze zo spoedig mogelijk vernietigd wordt.
Toets 4, als u aan- of opmerkingen heeft. Wij verzoeken u deze te melden bij de publieksbalie van onze organisatie.
Toets 5, als u per mail contact wenst op te nemen met ons. In verband met vakantie behandelen wij uw mail in december 2020.
Toets 6, als u onze aanvraag helemaal niet in behandeling wilt nemen.
Toets 7, voor het zoveelste zinloze gesprek.
Toets 8 #%* computer says no
Toets 9, als u na dit alles gewoon verder wilt met uw leven, omdat uw eigen mantelzorgtaken uw aandacht trekken.
Toets 10, als u na dit alles gewoon verder wilt met uw leven, omdat u geen boodschap heeft aan mantelzorgers.
Mocht u nu graag naar andere gesprekken luisteren? Dan raden wij u aan te luisteren naar uw eigen gesprekken, die opgenomen zijn voor trainingsdoeleinden.
N.b. De naam van onze firma wordt geschreven met auw, niet omdat wij de Duitse taal niet machtig zijn, maar omdat dat in deze een prachtige dubbelzinnige klank heeft.