rolstoeltoilet station Elst

Treinen, Stations en liften Elst

Tip van Hetty

Hetty reist geregeld met de trein vanuit Elst. Ze maakt gebruik van een rolstoel en in Elst kun je vanaf het perron sommige treinen zo inrijden. Maar omdat dit onderweg niet altijd het geval is, meldt ze zich altijd aan bij de digitale reisassistentie van de NS. Die zorgt er dan voor dat er bij de stations waar overgestapt gaat worden hulp klaarstaat om de trein in of uit te rijden. Deze reisassistentie geeft het ook tijdig aan als er bijvoorbeeld een lift kapot is en geeft advies welk alternatief er is. Ook kan het gebeuren dat er op kosten van NS een taxi wordt ingeschakeld om jou naar het betreffende station te brengen. Je kunt als je online boekt aangeven dat je op een bepaald station wel of geen in- of uitstaphulp nodig hebt. Bijkomend voordeel is dat de NS “weet” dat jij per rolstoel met de trein reist, zeker bij calamiteiten is dat belangrijk. Dus meld je altijd aan bij de reisassistentie van de NS, ook als je weet dat jouw reis gelijkvloers verloopt.
Voor info kijk op: Reizen met een beperking | Reisinformatie | NS

ProRail deelt straks informatie over kapotte liften met de vervoerders

Goed nieuws voor treinreizigers met een handicap en reizigers die slecht ter been zijn: ProRail deelt realtime informatie over alle defecte liften op treinstations. Vervoerders, zoals NS, en andere belanghebbende organisaties gaan deze informatie op termijn via hun reisinformatiekanalen beschikbaar stellen. Reizigers die afhankelijk zijn van een lift kunnen dus straks van tevoren zien of de lift op hun station werkt, dus of het station toegankelijk is. En ze kunnen eventueel hier hun reis op aanpassen. NS wil de informatie integreren in reisadviezen op de NS-app, maar dit duurt nog even. Uiterlijk in 2030 moet ProRail alle stations in Nederland toegankelijk hebben gemaakt voor reizigers die minder mobiel zijn. Zo worden overal geleidelijnen en braillebordjes geplaatst. Ook worden 88 perrons verhoogd om een drempelvrije instap mogelijk te maken.