In het kader van het in kaart brengen van stoepen en straten voor onderhoud door de Gemeente stonden Peter en Jeanne (eindelijk met droog weer) op een zonnige zaterdagochtend bij station Zetten-Andelst. Wat een mooi gebouw! Zelfs met een rolstoeltoilet (tegen betaling) en voorzien van geleidetegels. De aanleg op perrons en bij de automaten is er ook (hoewel niet eenduidig). Bij de spoorwegoversteek liggen voelbare plastic stroken, wij hadden ze nog niet eerder gezien. De treinen die op dit station stoppen zijn trouwens rolstoeltoegankelijk, het is dus best fijn als de rest van de voorzieningen dan ook klopt.
Wat kan beter
Een invalidenparkeerplaats aanleggen. De erg slechte stukken weg, stoep en pad opknappen. Een aantal extra, goede dus minder steile op- en afritten naar de perrons aan beide zijden van het spoor aanleggen. Eenduidigheid in geleidetegels (er is nu van alles wat), en de geleidetegels richting bushaltes laten doorlopen.
Contacten met ProRail
Na melding bij de gemeente werden we doorverwezen naar ProRail, afdeling publieksvoorlichting. Binnen een week kregen we een telefoontje en mail:
“Hierbij laat ik u ook per e-mail weten dat het Station Zetten-Andelst in juni dit jaar vernieuwd gaat worden. Dit betekent dat de geleidelijnen volgens voorschriften zullen worden gelegd. De melding over de losliggende stenen voor de overgang: dit zal worden hersteld door de storingsorganisatie.”
Station Elst
We stuurden een volgende melding over station Elst, daar is aan een zijde een hellingbaan. Waarom niet aan beide kanten? Als de lift kapot is kun je alleen via trappen van het perron af.
Ook deze vraag werd door ProRail uitvoerig beantwoord. Bij de aanleg van een station kiest men of voor liften of voor hellingbanen. Toevallig was er al een hellingbaan aanwezig richting parkeergarage, maar aan de centrumkant was er volgens de andere partijen (gemeente e.a.) geen ruimte.
Advies van de medewerker, kijk altijd even op de app van de NS of er een storing van de liften op station Elst is, dan kun je daarop anticiperen (via Arnhem of Nijmegen naar het perron waar we een hellingbaan is en dan bijvoorbeeld per bus verder reizen).