Ervaringen van gebruikers AVAN en het OV

Gestrand in Arnhem.
Een van onze bestuursleden maakt regelmatig gebruik van AVAN (Aanvullend Vervoer regio Arnhem –Nijmegen). De laatste tijd gaat ze vaker op bezoek bij iemand in het Rijnstate Ziekenhuis. Voor de heen- en terugreis boekte ze de ritten in het systeem van AVAN. Helaas bleken de ritten terug (in de vroege avond) tot drie keer toe niet te kloppen. De rolstoelbus kwam niet, de klantenservice kon niets meer doen, zeiden ze. Volgens hen zou hun nieuwe computersysteem het af laten weten. Wat nu… De enige optie bleek uiteindelijk als ‘gast’ van een patiënt in Rijnstate te blijven slapen. Niet zo handig als je daar niet op gerekend hebt, denk aan kleding en medicijnen.
De tweede en derde keer is er na uren wachten ergens een chauffeur opgeduikeld door AVAN. Ons bestuurslid diende een klacht in bij AVAN. Het is inmiddels uitgezocht. De klacht is doorgestuurd naar de IT-afdeling. Volgens hen zou het niet goed geboekt zijn, oftewel ‘Het systeem heeft de rit niet gepakt’.

Geen strand..
Eind juni en begin juli was het tropisch heet. Dus wilde iemand met haar kinderen lekker aan het water gaan zitten, zoals de rest van Nederland dat ook doet. Ze boekte een rit met AVAN. Tot haar grote verbazing bleek dat niet mogelijk. AVAN had namelijk besloten dat er geen rolstoeltaxivervoer geboekt kon worden omdat het Nationale Hitteplan van kracht was. AVAN vindt dat het ondanks het airco-systeem de klanten én de chauffeurs moet beschermen tegen de hitte.
Dit is de eerste keer dat dit zo bedacht is. En het wel bijzonder, immers in het Nationale Hitteplan staat niet wat wél of niet mag. Dat is aan de organisaties zelf. Bijvoorbeeld de ene school draait een tropenrooster en de andere gaat op slot.
Dit voelt wel heel erg betuttelend… En ja, de gewone bussen rijden wel, ook zij hebben airco maar blijkbaar hittebestendige chauffeurs en passagiers…

De gewone bus is toegankelijk en klantvriendelijk? NEE

Een van onze mensen gaat regelmatig per elektrische rolstoel met de bus mee. Via de uitschuifplank op het verhoogde perron kan ze zo de bus inrijden. Tenminste als die plank niet vast zit, wat nogal eens gebeurt en dan moet je op een volgende bus wachten. Maar er kunnen nog meer dingen tegen zitten. Bijvoorbeeld een zwaar geïrriteerde chauffeur die vindt dat het inchecken alleen voor in de bus kan. In dit geval checkte de dochter voor twee personen in bij de achteringang. Immers daar reed haar moeder (rolstoelgebruiker) via de uitschuifplank de bus in. Schreeuwend en boos riep de chauffeur door de bus dat ze vóór in moest checken… Hij luisterde niet naar hun beleefde antwoord: “Dit is mijn de dochter die míj begeleidt”. Bij het uitgaan van de bus ging het weer niet goed, moest de chauffeur de bus een stuk terugzetten. En op de vrij normale vraag waarom hij zo boos was, knalde hij de deuren dicht en vertrok…

Rit ‘loos’ verklaard

In de Achterhoek gebeurde het dat na een overnachting iemand vroeg in de ochtend een AVAN-rit had geboekt naar een congres een aantal kilometer verderop. Ze moest er op tijd zijn omdat manlief een lezing gaf. Echter op de aangegeven vertrektijd bleek dat de rit ‘loos’ was verklaard. Wat bleek, de taxi was er te vroeg geweest en was weer was vertrokken, zonder het door te geven. Na een wellus- nietus verhaal over de afgesproken tijd (die na de boeking per mail bevestigd was) kwam er een andere taxi. Pas anderhalf uur later was ze op de plek van bestemming en miste zo de presentatie van haar man.