Een kijkje nemen bij Kersten Hulpmiddelen
Met ingang van 1 juli 2020 is Kersten Hulpmiddelen voor de gemeente Overbetuwe de nieuwe leverancier van Wmo-hulpmiddelen. Met name de klantvriendelijkheid is een onderwerp geweest bij de aanbesteding.
De SGO mocht een kijkje in de Wmo-vestiging Heteren nemen, daar spraken we met José Perik, commercieel manager Wmo en Daphney Janssen, supervisor en verantwoordelijke voor het uitvoerende werk van de afdeling verkoopbinnendienst op de vestiging Heteren. De dienstverlening van Kersten is volledig toegespitst op het ontzorgen van de cliënt. Om die reden komt Kersten altijd bij u thuis of, als u ergens gestrand bent onderweg (met pech bijvoorbeeld), op de plek waar u zich op dat moment bevindt. Incidenteel ontvangt Kersten weleens een cliënt op haar locatie in Heteren, maar dit zijn echt uitzonderingen. “Service en gemak voor de cliënt boven alles”, vindt Kersten.
In het kennismakingsrondje vertelden de beide dames enthousiast en gedreven over de werkwijze van Kersten. Kwaliteit leveren is de essentie. Natuurlijk moet vooral de klant dat merken maar je herkent het ook in de manier waarop in de vestiging wordt samengewerkt. Er wordt direct samengewerkt tussen de contactpersonen, die je aan de lijn krijgt bij vragen, en de adviseurs die bij je op bezoek komen om de situatie te bespreken. Alle medewerkers hebben altijd toegang tot een klantsysteem waarin alle info per client opgeslagen is. Deze informatie is actueel en zo uitgebreid mogelijk. Verder starten alle medewerkers gezamenlijk de dag met een kort (staand) overleg waarin voortgang en eventuele problemen besproken worden. Waarschijnlijk mede door deze manier van werken kwamen we allemaal enthousiaste medewerkers tegen en dat geeft waarschijnlijk de meeste garantie voor een goede dienstverlening.
Overdracht
Na dit kennismakingsrondje kwamen praktische vragen over de overgang van hulpmiddelen RSR naar Kersten ter sprake. Kersten heeft alle betrokkenen uit de Overbetuwe informatie en een Servicekaart toegestuurd. De Wmo-hulpmiddelen van de gemeente Overbetuwe zijn aangekocht door Kersten, Overbetuwe huurt ze van Kersten. De firma Kersten kan gebeld worden als er sprake is van storingen, reparaties en (preventief) onderhoud aan uw huidige voorziening. Kersten heeft de verzekering die op uw voorziening is afgesloten overgenomen van RSR. Alle informatie met betrekking tot de uitstaande hulpmiddelen en klantencontacten van RSR is overgedragen en in het klantensysteem van Kersten gezet. Dit is altijd actueel en beschikbaar voor alle medewerkers van Kersten.
Goed om te weten
Kersten garandeert dat ze ook voor uitstaande hulpmiddelen (van andere merken) de goede onderdelen kunnen leveren. Sunrise (onder andere Quickie-rolstoelen) is de belangrijkste leverancier voor hun kernassortiment. Als de passende voorziening of het onderdeel niet op voorraad is wordt dit besteld bij de leverancier, dan duurt het traject soms wat langer.
Een greep uit het assortiment van Kersten:
- Scootmobielen
- Rolstoelen
- Loopfietsen
- Tilliften
- Douchestoelen
- Wmo-hulpmiddelen.
Revalidatie Techniek Het Dorp uit Arnhem is door Kersten overgenomen, zij leveren zeer specialistische hulpmiddelen vaak op maat.
Reparaties aan huis
Kleine reparaties aan bijvoorbeeld scootmobiel of rolstoel voeren zij, indien mogelijk, meteen ter plekke uit, zodat cliënten hun hulpmiddel weer meteen kunnen gebruiken. Van alle reparaties worden er 85 % aan huis uitgevoerd.
Thuis kijken
De bedoeling is dat Kersten de komende tijd bij iedereen thuis gaat schouwen, ze komen kennis maken, kijken dan welke hulpmiddelen in het kader van de Wmo bij u thuis staan. Ook al hebben ze deze info al van RSR gekregen. Deze hulpmiddelen voorzien ze van een sticker met hun telefoonnummer zodat ze altijd te bereiken zijn.
Verwerking van een nieuwe aanvraag
Als er een aanvraag binnenkomt is, als het goed is, een pakket van eisen meegestuurd van een arts of ergotherapeut, of soms de Wmo-ambtenaar. Dat is het uitgangspunt waarmee ze aan de slag gaan. Hiermee kan in het depot al een passend middel worden gezocht en zoveel mogelijk aangepast worden met extra, of alternatieve onderdelen. Vervolgens wordt deze bij de klant thuis gepast. Dit gebeurt samen met de adviseur, monteur of afleveraar en met eventuele ergo’s of andere deskundigen.
Rondleiding locatie Heteren
In Heteren bevindt zich het Wmo-team met 7 mensen die u te allen tijde telefonisch te woord kunnen staan. Ze staan in nauw contact met de adviseurs die in dezelfde ruimte werken. In het depot zelf zijn 4 monteurs aan het werk. Er zijn mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst die, onder begeleiding, zich met name bezighouden met het reconditioneren van binnengekomen gebruikte hulpmiddelen.
Verwerking van een teruggekomen hulpmiddel per barcode
Felix Jansen gaf ons een rondleiding door het depot. Hij vertelde over het op zogenaamde leanprincipes gebaseerde praktische en logistieke proces. Van innemen, grondig schoonmaken, digitaliseren, barcodes invoeren, repareren, assembleren, opslaan en weer verstrekken van de hulpmiddelen. Een immense hoeveelheid aan verschillende onderdelen, scootmobiels, rolstoelen, fietsen zijn op deze manier overzichtelijk geordend en daarmee direct vindbaar en snel weer in te zetten.
Contact
U wordt per telefoon altijd te woord gestaan, er zijn geen wachtbandjes. Bel 026 3529296 of mail:
wmovestigingheteren@kerstenhulpmiddelen.nl
Als u een Wmo-hulpmiddel niet meer gebruikt kan het worden opgehaald. U belt dan met de gemeente Overbetuwe, nummer 14 0481.
Kersten is ook landelijk Poolhouder voor zorgverzekeraars.
Dat houdt in dat zij ook alle hulpmiddelen leveren die via de Wet Langdurige Zorg door zorgverzekeraars als Menzis, CZ, VGZ etc. verstrekt worden. Dus dan komt het busje met hetzelfde Kersten-logo de middelen bij u thuis afleveren. Belangrijk is om te weten dat u voor vragen of reparatie een ander nummer moet bellen (dit nummer staat op de sticker van het hulpmiddel).
Heb u thuis hele oude, afgeschreven hulpmiddelen staan? Kijk uit!Het is goed om te weten dat deze niet meer verzekerd zijn en dat noch Kersten noch de gemeente daar eigenaar van is. Er worden dus ook geen reparaties door hen uitgevoerd. U bent daarvoor zelf verantwoordelijk. Misschien goed om te realiseren dat dit zeker bij een scootmobiel en een elektrische rolstoel tot gevaarlijke of onveilige situaties kan leiden. |