Gestrand in Arnhem.
Een van onze bestuursleden maakt regelmatig gebruik van AVAN (Aanvullend Vervoer regio Arnhem –Nijmegen). De laatste tijd gaat ze vaker op bezoek bij iemand in het Rijnstate Ziekenhuis. Voor de heen- en terugreis boekte ze de ritten in het systeem van AVAN. Helaas bleken de ritten terug (in de vroege avond) tot drie keer toe niet te kloppen. De rolstoelbus kwam niet, de klantenservice kon niets meer doen, zeiden ze. Volgens hen zou hun nieuwe computersysteem het af laten weten. Wat nu… De enige optie bleek uiteindelijk als ‘gast’ van een patiënt in Rijnstate te blijven slapen. Niet zo handig als je daar niet op gerekend hebt, denk aan kleding en medicijnen.
De tweede en derde keer is er na uren wachten ergens een chauffeur opgeduikeld door AVAN. Ons bestuurslid diende een klacht in bij AVAN. Het is inmiddels uitgezocht. De klacht is doorgestuurd naar de IT-afdeling. Volgens hen zou het niet goed geboekt zijn, oftewel ‘Het systeem heeft de rit niet gepakt’.
Geen strand..
Eind juni en begin juli was het tropisch heet. Dus wilde iemand met haar kinderen lekker aan het water gaan zitten, zoals de rest van Nederland dat ook doet. Ze boekte een rit met AVAN. Tot haar grote verbazing bleek dat niet mogelijk. AVAN had namelijk besloten dat er geen rolstoeltaxivervoer geboekt kon worden omdat het Nationale Hitteplan van kracht was. AVAN vindt dat het ondanks het airco-systeem de klanten én de chauffeurs moet beschermen tegen de hitte.
Dit is de eerste keer dat dit zo bedacht is. En het wel bijzonder, immers in het Nationale Hitteplan staat niet wat wél of niet mag. Dat is aan de organisaties zelf. Bijvoorbeeld de ene school draait een tropenrooster en de andere gaat op slot.
Dit voelt wel heel erg betuttelend… En ja, de gewone bussen rijden wel, ook zij hebben airco maar blijkbaar hittebestendige chauffeurs en passagiers…
De gewone bus is toegankelijk en klantvriendelijk? NEE
Een van onze mensen gaat regelmatig per elektrische rolstoel met de bus mee. Via de uitschuifplank op het verhoogde perron kan ze zo de bus inrijden. Tenminste als die plank niet vast zit, wat nogal eens gebeurt en dan moet je op een volgende bus wachten. Maar er kunnen nog meer dingen tegen zitten. Bijvoorbeeld een zwaar geïrriteerde chauffeur die vindt dat het inchecken alleen voor in de bus kan. In dit geval checkte de dochter voor twee personen in bij de achteringang. Immers daar reed haar moeder (rolstoelgebruiker) via de uitschuifplank de bus in. Schreeuwend en boos riep de chauffeur door de bus dat ze vóór in moest checken… Hij luisterde niet naar hun beleefde antwoord: “Dit is mijn de dochter die míj begeleidt”. Bij het uitgaan van de bus ging het weer niet goed, moest de chauffeur de bus een stuk terugzetten. En op de vrij normale vraag waarom hij zo boos was, knalde hij de deuren dicht en vertrok…

Valys Rit ‘loos’ verklaard
Ik reisde van Elst met Valys, bovenregionaal vervoer, via Zwolle naar Kampen…
Op maandag 23-6 is het al misgegaan, op die dag moest ik ongeveer anderhalf uur wachten op de taxi. Uiteindelijk ben ik toch bij mijn hotel in Zwolle aangekomen.
De volgende dag had ik de Valysrit staan om 8:25 uur om naar Kampen te gaan. Om 7:55 uur werd ik gebeld waar of ik wel niet was? Op dat moment was ik nog op de kamer, tandenpoetsen en de laatste spullen in de koffer zodat ik om 8:10 uur beneden kon staan. Ik had de bevestiging dat de rit om 8:25 uur stond. De chauffeur hield bij hoog en laag vol dat de rit om 8 uur stond en mij loos zou melden als ik niet binnen twee minuten bij de bus was. Dat kon ik echt niet halen.
Ik ben dus ‘loos’ gemeld. Eerst zei men dat ik dan maar de volgende dag moest reizen. Daarvan heb ik aangegeven dat dat geen optie was omdat ik naar een conferentie in Kampen moest en de fout niet bij mij lag. Iets wat volgens taxicentrale Zwolle wél het geval was.
Na een uur bellen en soebatten kreeg ik toch nog een nieuwe rit aangeboden maar dat kon niet eerder dan 10:00 uur, dit werd 10:15. Dat mag want een ritboeking kent een marge van een kwartier voor en een kwartier na. Ik was al met al iets over 11 uur binnen, anderhalf uur te laat en heb helaas de presentatie van Fokko, mijn man, gemist.
Ik had in de avond een rit van Kampen naar Herveld en dat ging helemaal goed.
Het was een heel vervelende ervaring met Valys. Valys is een niet erg toegankelijke onderneming. Ik heb mijn kilometers van de rit van maandagmiddag en dinsdagmorgen teruggekregen en heb ook geen eigen bijdrage, dit is conform de algemene voorwaarden van Valys.
Overigens bleek dat het taxibedrijf dat de rit uitvoerde zelf de tijd had aangepast omdat het hun beter uitkwam met schoolvervoer……..