Lieke is gecertificeerd ervaringsdeskundige

Lieke volgde bij Fontys een opleiding tot ervaringsdeskundige. Ze volgde hiervoor verschillende snuffelstages. Twee daarvan vonden plaats bij de screeningsafdeling van het Sociaal Domein en bij de Wmo-afdeling van de gemeente. De SGO mocht de verslagen van Lieke over de stagedagen op de gemeente meelezen.

Lieke schreef wat haar opviel tijdens de meeloopdag:

“Het verbaasde mij hoeveel er gebeld werd en ik zie het als een plek waar alle zorgen en vragen terecht komen, ook vragen en zorgen die niet bij hen horen. En dat de bewoner wel verwacht dat zij het oplossen. Er wordt ook best vaak gebeld en zo merk je dat ze een luisterend oor nodig hebben, dan komen er veel zorgen en een heel verhaal aan bod, soms is het dan lastig hoe je het gesprek kan stoppen.

Als je met de gemeente belt krijg je een keuzemenu voor sociaal domein en kan je uit verschillende keuzes kiezen. Ze vroegen mij of ik er naar wilde luisteren omdat ze hoorden dat veel mensen het niet snapten. Ik vond zelf het bandje erg snel gaan en lastig waar jouw hulpvraag hoort, bij welke keuze het hoort. Ik heb dat doorgegeven en ook gezegd dat het soms al een extra drempel kan zijn met zo’n keuzemenu als je al niet weet welke je moet hebben.

De afdeling Wmo gaat dan een onderzoek doen via vijf stappen en gaat kijken naar de hele situatie van de bewoner. Naar gezondheid, netwerk, hulpvraag, situatie en/of een (keukentafel)gesprek. Ze werken samen met meerdere zorgorganisaties, daardoor heeft ieder zijn eigen ervaring. Er is vaak ook best schaamte bij de mensen om hulp te vragen ook aan familie, maar bijvoorbeeld ook om een rollator te gebruiken. Vaak bellen ook ouders voor hun kinderen, ze maken zich zorgen, maar als het kind ouder is dan 14 jaar mag het wettelijk gezien niet zonder toestemming van het kind.

Hoe kijkt Lieke er zelf naar als ervaringsdeskundige?
“Wat ik jammer vind is toch die communicatie waar we tegenaan lopen en ik denk zelf dat je daar echt meer een ervaringsdeskundige op kan zetten, bijvoorbeeld laat de brieven die ze nu opnieuw gaan bekijken eerst door een ervaringsdeskundige lezen, en eventueel soms meekijken wat is klare taal. Wat ik ook lastig vind dat ze erg naar netwerk kijken en de goedkoopste oplossing zoeken. Ik snap dat wel in de positie van de gemeente, maar in de positie van mij, je wilt ook niet altijd afhankelijk zijn van familie of altijd met hun alles moeten doen je wilt ook je eigen ding en netwerk hebben. En dan is soms begeleiding inzetten een goede oplossing maar wel duurder.

Ik vond het een heel leuke dag en erg interessant en ik had echt niet verwacht dat het zo ging; en ook dat zoveel zorgentelefoontjes daar terecht komen. Best een heftig beroep want er komt van alles aan bod, ook heftige en zorgelijke situaties”.